sunnuntai 15. joulukuuta 2013

How I am here right now

Ajattelin kertoa vähän mun hakuprosessista. Eli viime vuoden joulukuussa kävin Culturan Caren infotilaisuudessa, mutta jo heti sillon tiesin etten halua sen järjestön kautta lähteä. Mä en tiedä miksi, mutta jostain syystä en oo kauheen innostunu mistään EF:n asioista. Pistin siis hakemuksen menemään EurAupairille maaliskuussa ja huhtikuun alussa mulla oli haastattelu. Siitä muutaman päivän päästä mut hyväksyttiin siihen ohjelmaan ja alotin hakupaketin tekemisen. Oli ihan hirveesti kaiken maailman papereita täytettävänä, joten lähetin hakupaketin menemään toukokuun alussa. Sitten jäin odottelemaan jos jotain kuuluisi paketista tai mahdollisesta perheestä. Odotin ja odotin ja odotin. Välillä pistin EurAupairille viestiä ja sieltä vastattiin ehkä viikon päästä että hakupaketti on hyväksytty Amerikassa ja perhetarjousta odotellaan. Odotin ja odotin taas. Mitään ei kuulunut ja mulla alkoi mennä hermot. Ajattelin jo etten ikinä pääse lähtemään ja suunnittelin jo tulevaa synkältä näyttävää vuotta Suomessa.

Elokuussa päätin pistää asialle lopun. EurAupairilta ei vastattu mun viesteihin eikä sieltä muutenkaan kuulunut mitään kuukauteen. Mun kaveri lähti Australiaan Allianssin kautta elokuun lopussa ja elokuun alussa sain sitten ajatuksen järjestön vaihtamisesta. Järjestöä miettiessä olin katsonut Allianssin sivuja, mutta sain käsityksen, että siitä joutuu maksamaan kauheesti ylimäärästä muihin järjestöihin verrattuna. Katsoin niitä sivuja uudestaan ja eikä siellä mitään extramaksuja ollutkaan ja muutenkin vaikutti oikein pätevältä ja hyvältä järjestöltä.

Laitoin EurAupairille viestiä irtisanomisesta ja se jäikin sitten viimeiseksi viestiksi mitä siltä järjestöltä sain. Allianssilla eli Aupair in America -järjestöllä kaikki sujui hyvin ja nopeasti. Sain tehtyä kaikki paperit nopeasti ja sain haastattelun jo elokuun lopulle. Syyskuun 4. päivä paperit lähti vihdoin Aupair in American toimistoon Lontooseen. Siitä viikon päästä mut hyväksyttiin ohjelmaan virallisesti ja jo kolmen päivän päästä sain ensimmäisen perhetarjouksen. Seuraavana päivänä skypetin perheen äidin kanssa ja maanantaina eli sitä seuravaana päivänä sain viestin äidiltä, että he haluaisivat mut niiden perheeseen! Olin niin innoissani, koska perhe vaikutti niin mukavalta ja kivalta. Sain skypettää perheen aupairin kanssa ja hän kehui perhettä ja muutenkin kertoi kaikesta. Sen skypen jälkeen päätin sitten hyväksyä perheen! Ja tässä sitä ollaan, kaksi ja puoli kuukautta hyväksymisen jälkeen tyytyväisenä Washington DCssä :)

Oon niin tyytyväinen, että päätin vaihtaa järjestöä se oli paras ratkasu mitä oon tehny koko tän aupair prosessin aikana! Kaikki toimii Aupair in Americalla tosi hyvin eikä mulla oo mitään valittamista mistään. Suosittelen tätä järjestöä siis lämpimästi kaikille aupariksi haluaville:)

6 kommenttia:

  1. Haha, niin outoa, ku mulla on täysin päinvastaiset kokemukset tost au pair in america järjestöstä :D ja ajattelin tost cultural carest aluks ihan samanlailla, mut siinä vaiheessa, ku sen allianssin homma ei vaa toiminu, ni mun vaihtoehtoin oli cc tai euraupair, olin kuullu just täst jälkimmäisestä tosi paljon huonoo, etenki siitä, et siel on tosi hidasta! Ni mä päädyin sit cultural caree, ja oon nyt kyl ollu tyytyväinen tähän!! :)

    Et kaikil tietty omat kokemukset kaikista, mutta ajattelin oman näkemykseni tuua esille, kun kyseistä järjestöä kehuit :)

    VastaaPoista
  2. jep, no varmaan kaikissa järjestöissä on jotain vikaa ja jotain hyvää :) riippuu niin paljon just kaikesta ja varmaan myös ajankohdasta millon hakee!! Mut hyvä et toit oman näkemykses esille!!!

    VastaaPoista
  3. Mulla oli itellä vaihtoehtoina Allianssi ja EurAupair, koska olin kuullu CCstä niin paljo huonoa (ja se on 2-3 kertaa kalliimpi järjestö), mutta menin sitte EAPin matkaan, ku se oli halvin vaihtoehto ja olin kuullu siitä pelkkää hyvää. Ite oon ollu ihan tosi tyytyväinen EAPin toimintaan ja mulla hakeminen suju tosi hyvin. Sain vastauksen kaikkiin viesteihin joko saman päivän aikana tai sitte heti seuraavana päivänä. EAP on kuitenki suht pieni järjestö, niin jotenki suju tosi helposti kaikkien asioitten hoitaminen. En oo vieläkää katunu mun valintaa. Mutta Allianssin kautta on varmasti kans huippu ja täällä on paljo au pair in Americalaisia! Se on jännä, miten kaikki ihmiset tykkää eri asioista ja musta se, ku joskus EAPilla kesti esimerkiksi ohjelmaan hyväksymisessä melko pitkään, ni oli mulle vaan merkki siitä, että ne käsittelee asiat tunnollisesti läpi. :D Mutta huippu, että sulle kävi hyvin!! Ja varmasti riippuu paljo ajankohastaki, että miten paljo on perheitä tarjolla! Hei voinko saaha sun sähköpostiosotteen tai jenkkinumeron tms, niin voitais vaikka nähä? Millä alueella asut D.Cssä ja tiiätkö vaikka sun lähimmän metroaseman nimeä?

    VastaaPoista
  4. jep joo riippuu niin paljon jotenkin ihmisistä ja ajankohdasta! mut hyvä että kaikki löytää hyvän järjestön itelleen :D mulla ei oo vielä puhelinta täällä mutta arsu@bastu.net on mun sähköposti :D asun NW alueella!

    VastaaPoista
  5. Aivan huippu tää sun blogis! Ite oon ajatellu lähtee aupairiks joulukuun jälkeen ku valmistun sillon lukiosta, joten toivottavasti pääsisin vaikka sitten ens tammikussa lähtemään. Millanen hakuprosessi noihin järjestöihin oli, tai siis mitä esim. niis haastatteluissa käytiin läpi ja mitä kaikkee niis hakupaketeis silleen yleisesti on? Entä mites muuten se aikasempi lastenhoitokokemus, kuinka paljon sul oli kokemusta lastenhoidosta ennen lähtöö ja pitiks se jotenki osottaa ton hakuprosessin aikana (pitiks hankkii jotai suosituksia tai jotain vastaavaa?) :)

    VastaaPoista
  6. Kiva kuulla :) EAP:in haastattelussa puhuttiin ensin enkkua ja haastattelija kyseli kaikkea musta enkuks siis. Sitten oli kielioppitesti ja joku persoonallisuustesti. Kokonaisuudessaan se kesti jotai puoltoistatuntia. APIA:lla puhuttiin enkkua jotain ehkä kakskytä minuuttia ja se kyseli kaikkea just musta ja mun lastenhoitokokemuksista yms. sitten oli sellanen jäätävän pitkä persoonallisuustesti. ja toi kesti kans jotaki puoltoistatuntia.

    Mä oon tehnyt lastenhoitokeikkoja MLL:n kautta pari vuotta joten sen verran mulla oli kokemusta. 200 tuntia tarvitaan kokemusta että voi hakea ja se pitää todistaa suosituksilla. Järjestöt vaatii noin kolme suositusta (APIAlla yks oli luonnesuositus)

    Hakupaketissa pitää kuvailla itteä aika paljon, kirjottaa kirje isäntäperheelle, laittaa kuvia itestä, perheestä ja kavereista. sitte lääkärintodistus, rikosrekisteri ja tollaset vaaditaan myös. vähän järjestöstä riippuu mitä kaikkea vaaditaan (tai missä muodossa) mutta suurinpiirtein tossa on kaikki mitä vaaditaan. ai niin ja video itestä on myös hyvä tehä, se lisää maholisuuksia :)

    VastaaPoista